fredag den 4. november 2011

Lauras julekager

Hvis jeg spørger mine børn hvad der absolut ikke må mangle til jul - så er det Lauras kager. Laura bor meget langt væk og Laura er gift med en sød svensker, og hans familie har en oldgammel opskrift på ægte svenske pepparkakor.

2005

Denne fantastiske opskrift fik jeg af Laura for mange, mange år siden, og ingen jul er komplet uden.

2006

Selv det år hvor jeg om aftenen d. 23 december - ikke måtte få fri som aftalt (psykopat chef) var alene med alle fire børn, ikke havde købt ind, ikke havde et juletræ og i det hele taget var millimeter fra blødende mavesår og galopperende stress - og det eneste jeg havde i hovedet var Lauras kager - for ellers blev det aldrig jul.

2007

Og så, præcis som på klistrede rosenrøde tåreperser julefilm - der må jo godt være små mirakler her op til jul - i det sekund vi stod og lavede kagefigurer, med duften af dej og kager der kravlede ind i alle kroge af huset, da blev det jul alligevel - og jeg forvandlede mig fra en hysterisk furie til en ganske almindelig mor!

Så ingen jul i mit liv uden Lauras kager! Nogensinde!

Og ved I lige hvad? Den opskrift har jeg fået lov til at dele med jer:

2008

Lauras Pepparkakor:

1½ dl sirup
190 gr sukker
125 gr smør
3/4 tsk stødt ingefær
½ tsk stødt nellike
½ tsk stødt kanel
1½ dl fløde
1½ tsk bikarbonat (natron)
625 gr hvedemel

Rør sirup og sukker sammen, bland alle de tørre ingredienser i melet og bland det hele sammen og ælt godt.
Lad dejen hvile natten over i køleskabet.

Så skal dejen lige varmes lidt i hænderne før den kan rulles tyndt ud og der stikkes figurer ud.

Bages ved 225 grader i 4-5 minutter.

2009


Og SÅ kan det blive jul!!







7 kommentarer:

  1. Hurra. Jeg tænkte nok, der ville komme opskrifter her på din juleblog. Jeg har ledt og ledt efter en god opskrift, så den her skal prøves! Hvor tyndt skal dejen rulles ud? 1 cm?
    Venlig hilsen en trofast læser, der burde skrive nogle flere kommentarer

    SvarSlet
  2. Æh bæh.. Jeg tænker 1 cm er for tykt.. nok snarere ½ cm
    Jo tyndere jo sprødere.
    De må heller ikke være så tynde at de ikke kan komme over på bagepladen!

    Du er velkommen til at lægge nogle flere kommentarer! ;)

    SvarSlet
  3. Fantastisk indlæg :) Kommer helt i julestemning!!
    Sjovt at se billederne - børnene bliver større, men åbenbart ikke for store til at bage Lauras kager :)
    Glædelig J-dag!

    SvarSlet
  4. Det lyder dælme lækkert. Den opskrift må jeg prøve til jul.. Eller måske en lille snigpremiere lidt før.

    SvarSlet
  5. Meget beæret. Det er klart den skal deles, og det bliver heller ikke jul her i sommervarme Cape Town uden pepparkakorna :-)
    Kærligst, Laura

    SvarSlet
  6. Rikke@ Det var da dejligt. Ja de er lidt sjove de billeder, og jeg tror aldrig de bliver for store til at bage Lauras kager!

    SvarSlet
  7. esconditeriet@ Prøv du bare - de kan sikkert spises året rundt.

    Laura@ jamen ingen årsag - tak for opskriften! De smager sikkert også skønt i varmen!

    SvarSlet

Sig noget - så bliver jeg så glad!