lørdag den 5. november 2011

Chai te

Ja, jeg ved ikke med jer, men vejret hernede er lige til at hygge indendøre med noget varmt at drikke. Og hvis man nu ikke har lavet sin gløggessens endnu så kan man jo prøve at lave en kop Chai te.
Det er ikke så svært. Og alt efter dine smagsløg kan du jo tilpasse krydderblandingen så det passer med noget du kan lide.

For at lave min egen krydderiblanding som passer til 1 liter færdig chai, skal jeg bruge:
8-10 hele nelliker
8 hele kardamommekapsler (som lige skal mases åbne i en morter eller med en kagerulle)
1 stang kanel
1 stykke ingefær - ca. 3 cm
8 hele peberkorn
4 stjerneanis


I dag havde jeg ikke noget frisk ingefær - for jeg brugte jo det hele til at lave min gløggessens - men så tager man bare lidt stødt ingefær i stedet for.

Krydderierne skal koge i ½ liter vand i 15 minutter. Når det har kogt slukker du for gryden og putter 2 spsk god sort te ned i blandingen, som så trækker i 5 minutter.

Da jeg ikke er den lykkelige ejer af en spiceball, skal det hele sies over i ½ l kogende mælk og smages til med sukker, hvis man er til den slags, og serveres. 

Det smager aldeles himmelsk og giver varmen til de inderste knogler på en kold dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sig noget - så bliver jeg så glad!