søndag den 11. november 2012

Hvid gløgg - uden alkohol

Jeg har spekuleret længe over hvordan jeg kunne lave en hvid gløgg uden alkohol, hvor både børn og andre mennesker som ikke drikker alkohol, også kunne være med.

Jeg fik prøvet følgende blanding:

1/2 skrællet appelsin i skiver
1/2 krællet citron i skiver
1 drys reven muskatnød
2 kanelstænger
3 stjerneanis
4 hele nelliker
5 hele peberkorn
Dækkes med vand og koges ind i 30 minutter. Længere hvis man vil have en stærkere smag.

Denne blanding sies og tilsættes hyldeblomstsaft, som så varmes op til lige under kogepunktet.

Hældes i julede glas og nydes med det samme.

Det smagte godt og krydret, duften fik mig til næsten til at tænke på chai, dog uden te.

Man kan eventuelt udelade de fem peberkorn, og tilføje lidt sukker for at gøre den mere børnevenlig.

Jeg fjernede sukkeret for ikke at drikke varm saftevand, men jeg synes alligevel der manglede det "bid" som alkohol giver, i den første version hvor jeg ikke havde peberet med.


4 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig spændende med at lave den med hyldeblomst.

    SvarSlet
  2. Jeg har engang fået noget lignende og det smagte så skønt. Det er dejligt med alternativer, når man nu ikke drikker alkohol. Bare der så var nogen, der gad servere det; jeg synes der er alkohol i alting i december.

    SvarSlet
    Svar
    1. - så er det fordi du ikke har været på besøg hos mig!! ;-)
      Jeg har været gravid eller ammet on/off i sammenlagt 8-9 år så jeg er vant til at lave alkoholfri servering - men lækre sager. Ikke bare købecola eller kedelig saftevand!

      Slet

Sig noget - så bliver jeg så glad!